Login

 

 

a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z

Schoolondersteuningsprofiel

Binnen Wolfsbos wordt passend onderwijs gezien als “goed onderwijs voor iedereen”. Goed onderwijs voor leerlingen met een beperking of juist leerlingen die meer kunnen. We zien de leerlingen als een “uniek” individu met zijn eigen kwaliteiten, beperkingen en onderwijsbehoeften.

Leerlingen binnen Wolfsbos zijn heel divers. Het is een heterogene groep waarbij we kunnen denken aan leerlingen met een visuele-, auditieve-, lichamelijke-, motorische beperking of langdurig zieke leerlingen. Wij staan eveneens open voor leerlingen die leer- en of gedragsproblemen hebben en voor leerlingen die meer begaafd zijn, een sporttalent of een ander talent hebben. We proberen voor een ieder zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs te bieden. We moeten wel eerlijk zijn dat we niet alle problematiek kunnen opvangen. In het kader van passend onderwijs zullen wij wel met ouders onderzoeken en bekijken welke mogelijkheden er kunnen zijn om de leerling op te vangen binnen Wolfsbos en een passend arrangement te bedenken. Wanneer leerlingen meer nodig hebben dan wij kunnen bieden, zullen we een passende plek binnen een gespecialiseerde school voor de leerling adviseren aan de ouders en zorgen voor een Toelaatbaarheidsverklaring voor de school waar de leerling geplaatst kan worden.

De intentie is dat wij ervoor kiezen om onze leerlingen zo veel mogelijk te begeleiden in hun eigen vertrouwde omgeving op school.

Wanneer gesproken wordt over passend onderwijs denken mensen voornamelijk aan de groep leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Termen werden en worden nog steeds gebruikt als “Rugzakje”, “Rebound” of “Leerwegondersteuning”. Binnen passend onderwijs gaan we steeds meer spreken over “Zorgarrangementen”.

Onze school staat er om bekend dat we weinig kinderen naar het Speciaal Onderwijs doorverwijzen en dat is goed.

Om leerlingen op te vangen heeft Wolfsbos op iedere locatie zorgcoördinatoren die de leerlingen monitoren, samen met de mentor. Wanneer dit niet voldoende is, heeft de zorgcoördinator overleg met de gedragsspecialist en/of maatschappelijk werker. Wanneer deze zorg onvoldoende is, wordt het zorgteam betrokken. Het zorgteam van Wolfsbos bestaat uit orthopedagogen en diverse verschillende experts die leerlingen kunnen testen, begeleiden en adviseren op een breed gebied. Verder werkt de school met een Zorg Advies Team; binnen dit team schuift eveneens expertise aan. Dit zijn ketenpartners zoals als leerplicht, zorginstellingen, politie en jeugdhulpverlening, waardoor er vlot een plan kan worden gemaakt voor een leerling die extra zorg nodig heeft.

Dit Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is met zorg en aandacht opgesteld door diverse mensen binnen onze school. Hierin kunt u lezen wat we als school allemaal doen om onze leerlingen te begeleiden naar het behalen van een diploma.

Schoolondersteuningsprofielen Wolfsbos
Schoolondersteuningsprofiel 2023-2024 Groene Driehoek
Schoolondersteuningsprofiel 2023-2024 Harm Smeenge
Schoolondersteuningsprofiel 2023-2024 Meander

Ouderrapporten Wolfsbos
Ouderrapport 2023-2024 Groene Driehoek
Ouderrapport 2023-2024 Harm Smeenge
Ouderrapport 2023-2024 Meander

 

« ga terug

Kom je ook bij ons op school!

Meld je aan