Klachten
Leerlingen en hun ouders/verzorgers kunnen klachten indienen over gedragingen en beslissingen van de directie, teamleiding en het overig personeel. De school heeft een klachtenregeling waarin geregeld wordt hoe de afhandeling plaatsvindt van klachten.
De LKC zal de klacht onderzoeken en vervolgens het bevoegd gezag adviseren over het te nemen besluit. Hieraan voorafgaand probeert men eerst zelf de klacht te bespreken met degene tegen wie deze gericht is of met de schoolleiding. Het is de bedoeling dat de klacht pas volgens de Klachtenregeling wordt behandeld als dit soort gesprekken niet tot een bevredigend resultaat
hebben geleid. Vaak zal men behoefte hebben aan ondersteuning en/of advies; afhankelijk van de situatie kan er een beroep worden gedaan op de mentor of één van de vertrouwenspersonen. In het Leerlingenstatuut kunnen leerlingen de regeling vinden.
We onderscheiden drie soorten van klachten
- Klachten die te maken hebben met het Schoolexamen of Centraal Examen:
beoordelingen van werk, opgelegde sancties, onregelmatigheden.
Men probeert eerst met de betrokkene tot overeenstemming te komen. Daarna worden
achtereenvolgens de mentor en schoolleiding bij de klacht betrokken. Een klager kan tegen een beslissing van de schoolleiding in beroep gaan bij de door het bevoegd gezag van de school ingestelde Interne Commissie van Beroep.
De exacte regeling is te vinden in de verschillende Examenreglementen.
Als de klager het niet eens is met de beslissing van het bevoegd gezag, kan men vervolgens terecht bij de LKC . - Klachten over seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten.
De aard van de klachten vraagt om speciale aandacht en men kan zich daarom rechtstreeks wenden tot een vertrouwenspersoon. Deze zal eerst nagaan of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt. Daarna kan achtereenvolgens geklaagd worden bij de sectordirecteur, algemeen directeur, bevoegd gezag/LKC. De klager kan zich voortdurend ook rechtstreeks wenden tot het bevoegd gezag of de LKC. Vervolgens treedt de Klachtenregeling van RSG Wolfsbos in werking. Kijk hier voor het protocol over het 'Handelen tegen agressie en geweld'. - Overige klachten
De klacht wordt in eerste instantie besproken met degene tegen wie de klacht is gericht of met de schoolleiding. De leerling of de ouders/verzorgers kunnen zich tot de mentor wenden, als degene tegen wie de klacht is gericht of de schoolleiding de klager geen bevredigende reactie heeft
kunnen geven. De mentor heeft daarna één schoolweek de gelegenheid een bemiddelende rol te vervullen. Als de klacht tegen de mentor is gericht kan de leerling een beroep doen op één van de vertrouwenspersonen.
Als de afhandeling van de klacht naar oordeel van de klager niet afdoende is, kan de klager een
klacht indienen bij de sectordirecteur, algemeen directeur en tenslotte bevoegd gezag of de LKC