Begeleiding
In eerste instantie is elke leraar ook leerlingbegeleider. Daarnaast heeft elke klas/groep een mentor/coach die een centrale rol speelt in de begeleiding van de leerling. De mentor/coach is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen en hun ouders/verzorgers.
Extra leerlingbegeleiding
In sommige gevallen is extra gespecialiseerde hulp nodig.
Hierbij kan gedacht worden aan:
- faalangst/examenvrees
- persoonlijke problemen
- langdurig ziek zijn
- dyslexie /discalculie
- ernstige problemen bij een bepaald vak
- sociale vaardigheden
- motoriek
Bij extra leerlingbegeleiding krijgt de leerling op school de steun die op dat moment noodzakelijk is. De begeleiding kan individueel of groepsgewijs plaatsvinden. De wenselijkheid of noodzaak van extra begeleiding wordt meestal door de mentor of docent aangegeven; vanzelfsprekend kunnen leerlingen of ouders/verzorgers ook zelf initiatief nemen. Van elke vorm van extra begeleiding wordt een behandelingsplan en een verslag opgesteld. Soms zal in onderling overleg doorverwezen worden naar instanties zoals schoolarts, huisarts, GGZ, psycholoog of orthopedagoog. Ouders/verzorgers die denken dat hun kind in aanmerking komt voor deze hulp, kunnen contact opnemen met de mentor.
Overige zorg
Daarnaast heeft Wolfsbos een zorgteam voor leerlingen die extra aandacht of hulp nodig hebben. Een decaan begeleidt de leerlingen bij de studie- en beroepskeuze.